fredag 7 september 2007

14 timmar kvar....

Så var det dags! Klockan 21 ikväll öppnar världnationen Frankrike dörrarna till vad jag anser är årets sporthändelse. De gör det på Saint Denise-stadion i Paris och motståndet står Argentina för. Det här blir tredje vm-turneringen på rad som Los Pumas (Argentina) spelar den inledande matchen mot hemmanationen. De andra två öppningsmatcherna i Cardiff (99) mot Wales och Sydney (03) mot Australien har de tyvärr dragit det kortaste strået. Men med än mer proffs i europa, framförallt i Frankrike, Italien och England, har Argentina skördat större framgångar än på länge under senaste åren. Jag har alltid gillat Argentina som fortfarande är en amatörnation inom rugbyn. Det faktum att övriga storländer försökt hålla dem borta från rampljuset genom att hålla årliga turneringar mellan varandra har gjort att argentina hamnat lite i skymundan och inte spelar fullt så många matcher som övriga toppnationer. Trots det skrämde man upp den nya zeeländska publiken förra hösten genom att pressa de eviga storfavoriterna New Zeeland All Blacks rejält och nästan kamma hem en vinst. Argentina kommer vara mina favoriter under turneringen och kommer vara det lag som kan överraska mest tror jag. Enbart åtta lag går från gruppspelet till finalspelet och Los Pumas måste konkurera ut antingen Irland eller Frankrike i grupp D. En omöjlig uppgift? Knappast, men det blir en tuff en.

Ikväll drar det igång. Har du möjlighet tycker jag du ska följa öppningsmatchen. Sändningar finns på Viasat Sport 1, Tv5 Monde och tyska DSF.

Under tiden i svedala fotboll, fotboll, fotboll. Men vad f-n är det här?

Inga kommentarer: