tisdag 11 september 2007

Den ultimata pr-matchen!?

Vilken match! Lyckades hitta en livesändning på internet av dagens enda match från VM, den mellan skrällnationen (jag sa ju det innan VM började) Argentina och Georgien. Och jag kan med en gång säga att jag är väldigt nöjd med att jag kollade upp att finna matchen. Det här måste ha varit en av de absolut mest spännande och publikvänliga matcher jag har beskådat (det har ju blivit några hundra genom åren). Den hade nog banne mej allt man kan begära. Fantastiskt försvarsspel från en riktig underdog som spelade med rejält med hjärta, tungt klungspel, snabbt flödande backspel och fyra försök. Dessutom en exalterad fransk publik som skrek "Alez le rouge" samt en massa ompa ompa-musik från mässingsblåsorkestrar på läktaren.
Till att börja med var Georgien helt fantastiska på att pressa den berömda argentinska klungan och skapa oreda i allt vad forwardsspel heter. Sedan samlade man ihop sig och visade upp ett försvar som säkerligen skulle hålla väl mot t.o.m. ett lag som All Blacks. De georgiska spelarna hade sån glöd och passion i sitt försvarsspel och tvingade Los Pumas att spela enligt en ny game plan. De fick börja använda sina backar! Det gjorde de faktiskt mycket väl dessutom, om än aningen ostrukturerat till en början.
Första halvlek blev till en mycket underhållande dragkamp om att ta ledningen och det var faktiskt Georgien som först kom upp på resultattavlan med 3 poäng av Merab Kvirikashvili efter två minuters spel. Felipe Contepomi fick peta in två straffsparkar innan halvtidsvisslan ljöd och ställningen var sensationellt bara 6-3 till sydamerikanerna.

Efter den korta välbehövliga pausen fortsatte dragkampen och Georgien var fortfarande taggat. Men Los Pumas hade lärt sig av första halvlek och matchens gigant, uthalven Nicolas Hernandez, började visa varför han flyttats fram till spelfördelare från fullbackposition. Den argentinska backlinjen jobbade mer på snabba passar och att attackera i vinkel för att skapa luckor i försvaret, och det var tack vare Hernandez som första försöket signerat yttern Lucas Borges kunde föras till protokollet. I den 46:e minuten drog Hernandez igenom försvaret där han hittade små små luckor och kunde få ut en lång pass till yttern som väl tajmade löpningen för den första fempoängaren. 9 minuter senare drog Hernandez på sig två försvarare och kunde enkelt poppa bollen efter att ha blivit tacklad, till åttan Juan Leguizamón som kom i vinkel, drog på sig sista försvarare och spann ut bollen till Borges som fick dyka över linjen i hörnet för matchens andra försök. Ytteligare två försök kunde föras till Argentinas statistik, men det var två fempoängare som de verkligen fick slita hårt för. Kommentatorerna på Star Sports upprepade vikten av att Pumas måste göra fyra försök i denna match för att koppla grepp om gruppen genom bonuspoäng. De argentinska spelarna var varse om detta och slet hårt för att kunna besegla ett resultat på 33-3, trots ett georgiskt lag som vägrade ge upp in i det sista.

Om jag efter fredagens match påstod att jag var stolt över att vara en argentinasupporter under detta världsmästerskap så är jag idag stolt över att säga att jag kan vara beredd på att skaffa mej en röd-vit supportertröja oxå (passar sig rätt väl med tanke på min bakgrund i Red Saints). Georgien visade verkligen upp sig i dagens match och presterade en otroligt bra rugby mot fjärderankade argentina i en mycket spännande och underhållande match (börjar låta tjatigt det här). Det ska bli mycket roligt att följa deras turnering. Härnäst mot Irland på lördag, medans Frankrike fått vila över en vecka inför mötet med Namibia på söndag.

I det andra VMet går det visst sådär för Sverige. Undrar vad svenska sportkrönikörer skulle ha att säga om dagens match. Om de skulle ha sett den dvs.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, en kvalitetsblogg om Rugby-VM, det hade jag inte väntat mig! Stort tack. :)

Stefan Hallgren sa...

Vassegod!

Nyheter sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Nyheter sa...

Vet nån vart man kan kolla på vm i sthlm? Jag har inte viasat o hinna inte få det innan nya zealand ska splea i finalen ;-)

Ka mate, ka mate
Ka ora, ka ora
Tēnei te tangata pūhuruhuru
Nāna nei i tiki mai whakawhiti te rā!!!

Gissa vart jag kommer ifrån...

Stefan Hallgren sa...

Nog hinner du alltid, det är ju 4 år till nästa vm ;)

Annars kan du besöka någon av dessa pubar - The Dubliner, O´Connells och eventuellt Wirströms. Bowlinghallen och baren Ballbreaker ska tydligen oxå visa viasats sändningar.

små grodorna, små grodorna
e lustiga att se...